Muzealnej Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała

Autor: Atrakcje Dziecięce

Opublikowane: około 8 lat temu

Kategorie: Atrakcje turystyczne

Kraj: Polska

Województwo: Województwo łódzkie

Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała, lub nazywana też  Koleją Rogowską to pierwsza i jedyna muzealna kolej wąskotorowa w województwie łódzkim.

Na stacji w Rogowie powstaje, tworzony społecznie, skansen kolei wąskotorowych. Do czerwca 2007 r. Fundacja sprowadziła 52 jednostki taboru, w tym 3 parowozy, 5 lokomotyw spalinowych, 3 wagony spalinowe i 5 osobowych. Wszystkie wyremontowane lokomotywy i wagony mają w pełni historyczny wygląd. Dotyczy to także wzorów i kolorów malowania. Jak na prawdziwą kolej muzealną przystało brązowe kartonikowe bilety na przejazd, zrekonstruowane umundurowanie obsługi pociągu oraz odtworzone liczne szczegóły wyposażenia taboru dopełniają klimatu kolei wąskotorowych sprzed wielu lat. Choć nie ma już znaczenia gospodarczego, bo nie są już za jej pośrednictwem prowadzone przewozy towarowe, to jest jednym z najcenniejszych zabytków kolejnictwa w regionie łódzkim. Prowadzone są na niej przewozy turystyczne


Trasa kolejki wiedzie przez malownicze, pagórkowate tereny Mazowsza przebiegając przez:
Rogów – w miejscowości znajdują się dwie stacje: mniejsza Rogów Osobowy Wąskotorowy, oraz większa (największa na całej linii) Rogów Towarowy Wąskotorowy z zabytkowymi budynkami oraz bardzo bogatą ekspozycją zabytkowego taboru
Jeżów (stacja kolejowa) 
Białynin (przystanek kolejowy)
Głuchów (stacja kolejowaZłota (przystanek kolejowy)
Zawady (przystanek kolejowy)
Boguszyce (przystanek kolejowyRawę Mazowiecką 
Podskarbice Szlacheckie (przystanek kolejowy)
Regnów (przystanek kolejowy)
Annosław (przystanek kolejowy)
Pągów (przystanek kolejowy)
Białą Rawską – ostatnia stacja Kolei Rogowskiej  

Początki Wąskotorówki sięgają 1915 roku kiedy to wojska niemieckie zbudowały wojskowąkolej polową o rozstawie szyn 600 mm łączącą Rogów z Białą Rawską. Wąskotorówka służyła do zaopatrywania niemieckiego frontu w żywność, broń iamunicję. Za jej pomocą dowożono żołnierzy i ewakuowano rannych. Po I wojny światowej Kolej została przejęta przez PKP i przekuto ją na rozstaw 750 mm.


Fotografie:

Z1 - By A. Tajchert - www.fpkw.pl, GFDL, 

Z2 - By M. Zajfert - www.fpkw.pl, GFDL, 

Z3 - CC BY-SA 3.0, 

Z4 - By No machine-readable author provided. Zwrotnik assumed (based on copyright claims). - No machine-readable source provided. Own work assumed (based on copyright claims)., Domena publiczna, 

Z5 - By Semu - Praca własna, GFDL, 

Z6 - By Semu - Praca własna, GFDL, 

Z7 - By Semu - Praca własna, GFDL, 

Z8  - By Semu - Praca własna, GFDL, 

Z9 - By Semu - Praca własna, GFDL, 

Z10 - By Semu - Praca własna, GFDL, 

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem