Pies jak lekarstwo

Kolejne zajęcia z dogoterapii w Sochaczewie

Autor: ziemiasochaczewska@gmail.com

Opublikowane: ponad 6 lat temu

Kategorie: Miasto Przyjazne Dzieciom

Już po raz drugi w Miejskim Przedszkolu nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Sochaczewie odbywał się cykl zajęć z dogoterapii.  Spotkania z terapeutką i labradorką Sami skierowane były głównie do dzieci autystycznych, które w wyjątkowy sposób reagują na kontakt ze zwierzęciem.

Tak jak poprzednio, również i tym razem cały cykl zajęć z dogoterapii został zorganizowany i w pełni sfinansowany przez  Fundację „AMIGO”. W sposób wydatny przyczyniła się do tego firma Mars Polska, która przekazała fundusze na ten cel do Fundacji „AMIGO”.


dogoterapia dla dzieci w Sochaczewie

Dobrodziejstwo dogoterapii
Dogoterapia lub krynoterapia, czyli terapia z udziałem psa, przynosi wiele korzyści: wspomaga efektywność rehabilitacji, oddziałuje na sferę emocjonalną dziecka (dostarcza pozytywnych emocji, rozwija wrażliwość, przełamuje lęki w kontaktach z otoczeniem), stymuluje rozwój zmysłów, wpływa na koncentrację uwagi i rozwój mowy. W zajęciach uczestniczą głównie dzieci z autyzmem oraz z innymi trudnościami w funkcjonowaniu (objawami lęku, nadpobudliwości, podwyższonego niepokoju).

Aby terapia była efektywna, istotny jest dobór odpowiedniego czworonoga oraz dopasowanie ćwiczeń do indywidualnych potrzeb pacjentów. Nie tylko rasa psa determinuje możliwość pracy z chorymi, bardzo ważne są predyspozycje czworonoga, który musi wykazywać się zdolnością do szybkiej nauki, spokojem i opanowaniem, brakiem agresji a przede wszystkim cierpliwością.

Specjalnie wyszkolone psy mają za zadanie wspierać pacjentów, toteż są one oswojone z niespodziewanymi zachowaniami korzystających z terapii. Zadaniem psa jest towarzyszenie pacjentowi w trakcie ćwiczeń i wspólne spędzanie z nim czasu. Rodzaje ćwiczeń,  zabaw,  zadań do wykonania są dobierane indywidualnie, na podstawie potrzeb i możliwości dziecka.

W walce z autyzmem
- W naszym przedszkolu, w trakcie zajęć z dogoterapii, były to ćwiczenia dopasowane do możliwości dzieci z niepełnosprawnością, w tym przede wszystkim dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, których w naszych sześciu oddziałach integracyjnych mamy najwięcej - opowiada dyrektor „czwórki” Monika Radwańska-Komosa.  

Autyzm to zaburzenie rozwojowe, które zaczyna się we wczesnym dzieciństwie i trwa całe życie. Może ono objawiać się w różnorodny sposób. Nie ma na świecie dwóch jednakowych osób dotkniętych tym zaburzeniem i przejawiających identyczne symptomy.

- Rozwój umysłowy dzieci z autyzmem jest bardzo zróżnicowany. Niektóre mają ogromne problemy z uczeniem się, inne rozwijają się w granicach normy intelektualnej. Niemniej jednak również i one mają różnorodne trudności wynikające z nieprawidłowego rozwoju społecznego. Doskonale radzą sobie natomiast z zadaniami, do których rozwiązania jest potrzebna analiza logiczna. Zdolności osób z autyzmem znajdują swoje odzwierciedlenie w specyficznych zainteresowaniach, takich jak: działanie urządzeń elektrycznych, rozkłady jazdy pociągów lub samolotów, działanie zegarów, kosmos, kalendarze, daty historyczne. Dzieci z tym zaburzeniem nie mogą poradzić sobie z zadaniami, które ich rówieśnikom nie sprawiają żadnych trudności, ale jednocześnie umieją rozwiązać bardzo skomplikowane problemy - mówi dyrektor „czwórki”.


Przełamywanie siebie
W przedszkolu integracyjnym, już po raz drugi, w zajęciach z dogoterapii  brał udział pies rasy labrador retriver o imieniu Sami. W tym roku szkolnym, cykl zajęć objął 10 spotkań terapeutycznych, podzielonych na trzy pojedyncze zajęcia. W dwóch uczestniczyli dodatkowo seniorzy i rodzice dzieci niepełnosprawnych.

- Z radością obserwujemy, jak zajęcia z Sami pomagają w przezwyciężeniu ograniczeń psychofizycznych naszych dzieci. Podczas zabawy miały one szansę głaskania czworonoga, karmienia, czesania, uczenia się rozpoznawania kolorów i kształtów. Prowadzały Sami na smyczy, wydawały komendy, dzięki czemu przełamywały dotychczasowe bariery - cieszy się Monika Radwańska-Komosa. - Przy okazji pragnę podziękować pani Iwonie Nowak oraz pani Beacie Brymorze za umożliwienie wychowankom udziału w tej formie terapii. Bardzo cieszymy się również ze współpracy z seniorami ze Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów, którzy towarzyszyli naszym wychowankom. Podczas realizacji projektu gościliśmy panią Annę Dzikowską z labradorką, która w naszym przedszkolu odbywa praktyki i wkrótce także rozpocznie pracę terapeutyczną z dziećmi.

Jolanta Sosnowska

Mogą Cię też zainteresować:

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej Rozumiem